اساسنامه سازمان تبلیغات اسلامی
 
ماده 1: نام

سازمان تبلیغات اسلامی نهادی است برخاسته از متن انقلاب اسلامی که در اجرای فرمان حضرت امام خمینی (ره) در سال 1358 تأسیس گردید و از این پس در اساسنامه به اختصار «سازمان» نامیده می‌شود.

ماده 2: شخصیت حقوقی

سازمان نهادی است دینی و فرهنگی که دارای شخصیت حقوقی مستقل بوده و در چارچوب سیاست‌های مقام معظم رهبری اداره می‌گردد.

ماده 3: مرکز

مرکز اصلی سازمان در تهران است و می‌تواند در داخل کشور اقدام به ایجاد واحد اداری، فرهنگی یا نمایندگی نماید.

ماده 4: مدت فعالیت

مدت فعالیت سازمان از زمان تأسیس نامحدود بوده و انحلال و یا توقف مأموریت آن تنها با حکم مقام معظم رهبری امکان‌پذیر است.

ماده 5: اهداف

1- احیاء و اشاعه اندیشه تابناک اسلام در همه زمینه‌های مورد نیاز و تقویت روح عبودیت الهی و ترویج اخلاق اسلامی در میان مردم به ویژه نسل جوان.
2- دفاع از اصول اسلام، نظام مقدس جمهوری اسلامی و آرمان‌های انقلاب اسلامی و شناخت توطئه‌های فرهنگی- تبلیغی بیگانگان و تبیین انحطاط و بطلان مکتب‌های الحادی و انحرافی و مبارزه با آفت‌های التقاط و تحجر با تکیه بر جامعیت اسلام.
3- گسترش کمی و کیفی تبلیغات دینی مردمی و برانگیختن احساس مسئولیت عمومی در قبال اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران.

ماده 6: وظایف سازمان

1- پیشنهاد سیاست‌های کلان تبلیغات اسلامی- مردمی به مقام معظم رهبری جهت تصویب.
2- انجام مطالعات و بررسیهای کاربردی در خصوص مسائل و نیازهای دینی و تبلیغی جامعه اسلامی و طراحی شیوه‌های تبلیغی نوین، فراگیر، غیرمستقیم و اثربخش و نیز احیاء روش‌های سنتی سازگار با موازین اسلامی و حذف یا اصلاح  شیوه‌های سنتی نامتناسب با ارزش‌های اسلامی.
3- تحقیق و بررسی در خصوص شیوه‌ها و ترفندهای تبلیغاتی سوء و تهاجم فرهنگی علیه جامعه اسلامی و اتخاذ تدابیر لازم جهت خنثی‌سازی و مقابله با آن‌ها و تنویر افکار عمومی.
4- تأسیس مراکز و مؤسسات فرهنگی، هنری، آموزشی و اطلاع‌رسانی تخصصی به منظور تأمین محتوا و منابع انسانی لازم.
5- تبیین و شناساندن معارف و ارزش‌های اسلامی و نیز مواضع اصولی جمهوری اسلامی برای عموم مردم، به ویژه جوانان، از طریق تدوین و انتشار نشریات و کتب و انجام فعالیت‌های سمعی و بصری و برگزاری سخنرانی‌های تخصصی و عمومی با استفاده از فناوری‌های نوین.
6- تهیه و ارائه چارچوب‌ها و شاخص‌های معرف محصولات مطلوب فرهنگی و هنری و تهیه و عرضه فرآورده‌ها و آثار نمونه فرهنگی و هنری در جهت ارائه الگوهای مناسب به هنرمندان متعهد و انقلابی و حمایت از آنان.
7- فراهم کردن شرایط و زمینه‌های مناسب برای فعالیت‌ افراد و گروه‌های تأثیرگذار فرهنگی و هنری و ارائه تسهیلات و امکانات لازم برای عرضه آثار آنان در راستای گسترش تبلیغات اسلامی.
8- کمک و همکاری با سازمان‌ها، دستگاه‌ها و شرکت‌های مختلف دولتی و غیردولتی، به منظور گسترش و تداوم تبلیغات اسلامی در آن‌ها.
9- تأسیس مراکز اطلاع‌رسانی تبلیغات اسلامی به منظور تبیین ارزش‌های اسلامی و تحکیم باورهای اصیل دینی مردم و نیز پاسخگویی به سؤالات و شبهات آن‌ها.
10- برنامه‌ریزی، سازماندهی و پشتیبانی برای اعزام مبلغ به نقاط مورد نظر کشور با اولویت به مناطق محروم و دورافتاده با هماهنگی و همکاری سازمان‌های مسئول و ذیربط.
11- اقدام و کمک به برگزاری گردهمایی‌ها، جشنواره‌ها و یادواره‌ها و نمایشگاه‌های مردمی و تخصصی به منظور ترویج و تبلیغ ارزش‌ها و سنت‌های اصیل اسلامی.
12- هدایت و نظارت و عندالاقتضاء پشتیبانی و هماهنگی فعالیت‌های تبلیغاتی و شعائر مذهبی مردم در جهت نیل به تحقق اهداف انقلاب اسلامی.
13- تهیه و تنظیم سیاست‌های تبلیغی سازمان، در چارچوب سیاست کلی نظام و چشم‌انداز بیست ساله و متناسب با شرایط و اقتضای زمان و فضای اجتماعی و فرهنگی جامعه و اجرای کامل آن‌ها پس از تصویب هیأت امناء.
14- تحقیق و بررسی در خصوص شناخت دقیق ادیان مختلف به ویژه مکاتب جعلی و استعماری و مقابله علمی، فکری و ریشه‌ای با آن‌ها و نیز ارتقا سطح آگاهی و بینش دینی مردم برای مواجهه استدلالی و منطقی با چنین پدیده‌های ضد اسلامی.
15- کمک به تأسیس، توسعه و تجهیز کتابخانه‌های مساجد، حسینیه‌ها، مدارس و مراکز آموزش عالی- تحقیقاتی و نیز مراکز اسلامی و فرهنگی در راستای توسعه تبلیغات اسلامی در آن‌ها.
16- جلب مشارکت و هدایت همکاری‌های مردمی از طریق صدور مجوز تأسیس و ساماندهی کانون‌های فرهنگی- تبلیغی، کانون‌های قرآنی، تشکل‌های مذهبی و انجمن‌های اسلامی.
17- نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم و اهتمام به آموزش همگانی قرآن کریم از طریق ساماندهی و حمایت از تشکل‌های قرآنی مردمی.

ماده 7: ارکان سازمان

1- هیأت امناء
2- رئیس سازمان
3- رکن نظارتی

ماده 8: هیأت امناء

هیأت امناء متشکل از 5 نفر می‌باشد که با حکم مقام معظم رهبری برای مدت 5 سال منصوب می‌شوند.
تبصره: جلسه هیأت امناء با حضور حداقل 4 نفر از اعضا رسمیت یافته و تصمیمات با رأی حداقل 3 نفر عضو به تصویب می‌رسد.

ماده 9: وظایف و اختیارات هیأت امناء

1- بررسی و پیشنهاد هر نوع تغییر در اساسنامه خدمت مقام معظم رهبری جهت تصویب.
2- بررسی و پیشنهاد اصول کلی حاکم بر خط مشی‌های اساسی سازمان خدمت مقام معظم رهبری جهت تصویب.
3- بررسی و تصویب برنامه و بودجه سالیانه در چارچوب خط مشی‌های اساسی مصوب مقام معظم رهبری.
4- نظارت بر اجرای صحیح قوانین و آئین‌نامه‌ها و حسن جریان امور.
5- بررسی و تصویب صورت‌های مالی سالیانه سازمان پس از استماع گزارش رکن نظارتی و ارائه به دفتر مقام معظم رهبری.
6- انتخاب رئیس هیأت امناء.
7- بررسی و تصویب اساسنامه سازمان‌های وابسته و نیز تشکیلات کلان و تفصیلی آن‌ها.
8- بررسی و تصویب برنامه‌های بلندمدت سازمان در چارچوب خط مشی‌های اساسی مصوب مقام معظم رهبری.
9- بررسی و تصویب آیین‌نامه‌های سازمان که توسط رئیس سازمان تهیه و پیشنهاد می‌گردد.
10- بررسی و تصویب تشکیلات کلان و تفصیلی سازمان.

ماده 10: رئیس سازمان

رئیس سازمان به عنوان بالاترین مقام اجرایی به حکم مقام معظم رهبری برای مدت 5 سال منصوب می‌گردد.

ماده 11: وظایف و اختیارات رئیس سازمان

1- اجرای رهنمودها و تدابیر مقام معظم رهبری.
2- ارائه پیشنهاد برنامه و بودجه سازمان به مراجع ذیصلاح جهت تصویب.
3- تهیه و تنظیم آیین‌نامه‌های لازم و ارائه به هیأت امناء جهت تصویب.
4- تهیه تشکیلات و شرح وظایف تفصیلی سازمان و سازمان‌های وابسته.
5- اجرای ضوابط، مقررات مصوب هیأت امناء و سایر مراجع ذیصلاح و صدور دستورالعمل‌های اجرایی لازم.
6- اجرای سیاست‌ها و خط مشی‌ها، طرح‌ها و برنامه‌های مصوب.
7- تهیه صورت‌های مالی و گزارش عملکرد سالیانه و ارائه به رکن نظارتی جهت بررسی و اظهار نظر و هیأت امناء جهت تصویب و تقدیم به دفتر مقام معظم رهبری.
8- تأسیس، تعطیل و یا انحلال نمایندگی و یا واحد اداری در داخل کشور در چارچوب تشکیلات مصوب.
9- اجرای وظایف محوله در چارچوب قوانین و مقررات حاکم بر کشور.
10- نصب و عزل معاونین، مسئولین دفاتر و ادارات، نمایندگی‌ها، رؤسا و اعضاء هیأت مدیره شورای سیاست‌گذاری‌ سازمان‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی وابسته.
11- امضای کلیه مکاتبات، اسناد تعهدآور، تعهدآور، قراردادها و انجام معاملات و صدور اجازه پرداخت در قالب اعتبارات و آیین‌نامه‌های مصوب.
12- افتتاح حساب نزد بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری و نیز نگهداری حساب‌ها و حفظ و حراست از اموال و دارایی‌های منقول و غیرمنقول سازمان.
13- طرح و اقامه دعوی و دفاتر از هرگونه دعوی علیه سازمان در مراجع قضایی، اداری و... با اختیار تعیین وکیل یا نماینده حقوقی و حق تفویض اختیار لازم به آنان در راستای حفظ از منابع سازمان.

ماده 12: رکن نظارتی

رکن نظارتی توسط دفتر مقام معظم رهبری معرفی خواهد شد.

ماده 13: منابع مالی

1- اعتبارات مصوب در بودجه عمومی کشور.
2- کمک‌های مقام معظم رهبری.
3- کمک‌های نقدی و غیرنقدی اشخاص حقیقی و حقوقی که به عنوان هدیه یا وجوه خیریه و مانند آن در چارچوب آیین‌نامه‌های مصوب هیأت امناء در اختیار سازمان قرار گیرد.
4- درآمدهای ناشی از فعالیت‌های فرهنگی، هنری و انتشاراتی و دیگر فعالیت‌های مرتبط با مأموریت‌های سازمان.
5- درآمدهای ناشی از موقوفاتی که سازمان مجاز به استفاده از آن‌ها می‌باشد.
6- وام و تسهیلات مالی.
7- وجوه ناشی از فروش و اجاره اموال.

ماده 14: سال مالی

سال مالی سازمان از اول فروردین ماه هر سال شروع و به آخر اسفند همان سال ختم می‌گردد.

ماده 15: صورت‌های مالی

کلیه صورت‌های مالی و گزارشات عملکرد سالیانه، حداکثر تا پایان خردادماه سال بعد جهت تصویب به هیأت امناء ارائه می‌شود و این اسناد باید حداقل 15 روز قبل از تشکیل جلسه هیأت امناء در اختیار رکن نظارتی قرار گیرد.
تبصره: هیأت امناء با لحاظ نظرات رکن نظارتی صورت‌های مالی و گزارشات عملکرد را بررسی و تصویب می‌نماید.

ماده 16: بودجه

برنامه و بودجه سالیانه سازمان طبق بخشنامه و چارچوب‌ها و سهم بودجه ابلاغی از طرف دفتر مقام معظم رهبری تهیه و حداکثر تا پایان مهرماه هر سال جهت تصویب به هیأت امناء ارائه می‌گردد.

ماده 17: تغییرات در اساسنامه

هرگونه تغییر و اصلاح در مفاد اساسنامه منوط به تصویب مقام معظم رهبری می‌باشد.

بسم‌الله الرحمن الرحیم
اساسنامه جدید سازمان تبلیغات اسلامی در هفده ماده مورد تأیید مقام معظم رهبری (مدظله) قرار گرفت و اجازه فرمودند که در صورت ضرورت، مراحل ثبت قانونی آن طی شود.
آمار بازدید از سایت
آخرین مطالب

تقویم و اوقات شرعی
 پنجشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۸-۱۹ محرم ۱۴۴۱